Naturalna Edukacja

Ruchomy alfabet Montessori

Pisanie jest jedną z najważniejszych umiejętności jaką posiadł człowiek. To od wynalezienia pisma definiuje się początki kultury i kształtowania społeczeństw. Jest sposobem porozumiewania się między ludźmi , odczytywania oraz zapisywania informacji.  Litery otaczają nas z każdej strony. Ulice, miasta „udekorowane” są bilbordami, na których atakują nas litery informujące nas o „czymś”. Wszędzie znajdziemy „coś” napisanego, dlatego tak ważną umiejętnością jest zarówno pisanie,  jak i odczytywanie zapisanych słów. To podstawa naszej cywilizacji.

Już w wieku około trzech lat, dziecko przejawia skłonności do wstępnej nauki poznawania liter. Na początku odczytuje je jako kształty, podobnie jak rozpoznaje trójkąt czy kwadrat. Nadawanie sensu literom i tworzenia z nich układów zwanych wyrazami przychodzi z czasem.

Według metody Montessori, ważniejsza od czytania, jest umiejętność pisania i układania słów. Żeby ułatwić dzieciom tą naukę opracowano metodę nauczania zwaną Ruchomym Alfabetem Montessori. Jest to nic innego jak zbiór „luźnych” liter, z których dziecko uczy się składać słowa. Na początku proste, jedno-dwu sylabowe, z czasem trudniejsze.

Ideą główną jest przede wszystkim przenoszenie słyszanych dźwięków na układankę. Dziecko nie czyta ułożonego wyrazu, nie jest to celem tego alfabetu. Ma po prostu ułożyć dane słowo. Umiejętność odczytywania znaków przyjdzie sama z czasem.

Alfabet Montessori jest zbiorem liter, które posegregowane są kolorystycznie na spółgłoski – oznaczone kolorem niebieskim i samogłoski – oznaczone kolorem czerwonym.

Wbrew pozorom samo napisanie słowa dla kilkuletniego dziecka nie jest taką prostą sprawą, nie tylko ze względu na to, że nie zna liter. Musi ono nauczyć się gdzie jest strona prawa i lewa, by dobrze zapisać słowo. Nauka liter to także ćwiczenie orientacji góra-dół. Dziecko uczy się jak powinna prawidłowo być ułożona litera, by stanowiła część wyrazu i była odczytywalna przez innych.

Mimo, że alfabet Montessori ma przede wszystkim nauczyć dzieci pisania, równie dobrze może służyć w późniejszym czasie do nauki innych umiejętności:

Dzielenie słów na sylaby. Dzięki kolorystycznemu rozdzieleniu spółgłosek od samogłosek, łatwo wytłumaczyć dziecku, gdzie powinna kończyć się sylaba:

Rozpoznawanie pierwszych liter przedmiotów jakie są w naszym otoczeniu, przez położenie obok danej rzeczy pierwszej litery na jaką się dany wyraz rozpoczyna.

 

Pisanie ze słuchu. Dyktujemy dziecku słowa (potem zdanie) i trenujemy z nim zapisywanie usłyszanej kwestii. Będzie to pomocne w późniejszej nauce w szkole.

Uzupełnianki literowe – układamy słowo zostawiając pustą lukę na brakującą literkę. Dziecko powinno uzupełnić brak odpowiednią literką.

 

Alfabet Montessori to uniwersalne narzędzie do pracy z dziećmi w różnych przedziałach wiekowych. Nie bójmy się, że przyda się on tylko w danym czasie. Z biegiem czasu można pokusić się nawet o naukę obcego języka z wykorzystaniem tych liter.

Jeśli spodobała Wam się ta metoda i chcielibyście ja wykorzystać w edukacji swoich dzieci, zachęcam Was do skorzystania z przygotowanego przeze mnie alfabetu, jaki znajdziecie w sklepie on-line. Z pewnością przysłuży się Waszym dzieciom w opanowaniu umiejętności pisania.

Ruchomy alfabet Montessori

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przewiń do góry